*
citesti...
Filme

Il bravissimo Sorrentino

Din cele douăzeci de filme (şi jumătate) văzute la TIFF, singurul din afara competiţiei care-ţi anulează toate motivele pentru care eşti cîrcotaş pe pămîntul ăsta a fost „Il divo”, din a doua zi de festival. Unii dintre spectatori s-au lăsat, fireşte, vrăjiţi de tehnica regizorală „a la carte” şi de „montaj, frateee”, dar au spus că mai mult le-au stat în calea poveştii decît au funcţionat ca „vehicule”. Dar probabil aşa se întîmplă cînd, după luni (ani?) de văzut prostii şi „minimalisme” pe ecranele patriei, eşti pus în faţa unui mostre de cinema autentic.

divo

Despre filmul din 2004 al lui Paolo Sorrentino, „Le conseguenze dell’amore”, criticul Peter Bradshaw de la „The Guardian” spunea că s-ar putea să fie cel mai bun film ieşit din industria italiană de film. Nu ştiu dacă e aşa („Otto e mezzo” încă mă mai bîntuie puţin, după atîţia ani de cînd l-am văzut), dar nici nu e important să fie, pentru că e atît de bine făcut încît nici nu mai contează cu ce se compară. La fel cum un alt critic preciza, e păcat să sufli o vorbă despre scenariul care se desface, aproape pe nesimţite, dintr-o poveste aparent plată, banală într-o istorie… simplă (nu, nu e acelaşi lucru), cu acroş la universalitate. E musai totuşi să spun că e aproximativ acelaşi gen de erou ca Giulio Andreotti, singuratic şi „inexpresiv”, interpretat cu aceeaşi eleganţă de probabil cel mai complex actor italian contemporan, Toni Servillo.

conseguenze

În „Le conseguenze…” (ca şi în „Il divo”, dar cu patru ani mai devreme), Sorrentino demonstrează, lucru rar în industria cinematografică de azi, că abordările inovatoare în ale regiei, prin care mulţi înţeleg „artificii” de dat publicul pe spate, nu înseamnă de fapt nimic mai mult decît o căruţă de muncă, într-o echipă de profesionişti: directorul de imagine Luca Bigazzi, cu care a lucrat şi la filmul din 2008 şi directorul de montaj Giogiò Franchini, care trimite scene precum cea a accidentului de maşină (nu spui cine, nu spui cum) direct în manualele de făcut film.

Cine zicea că istoria nu se întîmplă de faţă cu noi?

Discuție

Niciun comentariu până acum.

Lasă un comentariu