*
citesti...
Filme, TIFF 2009

Cronici de festival (VIII): Ca pe Youtube

„V-am zis eu că-s mulţi frustraţi…”, a fost replica unei spectatoare, către prietenii ei, la vederea înghesuielii din cinema Victoria la prima proiecţie a celui de-al şaptelea film din competiţia TIFF, marţi seara. Să nu comentăm pe această temă, mai bine să reţinem doar faptele: da, lumea a făcut coadă la bilete şi apoi a rîs în hohote la această anunţată comedie documentară despre Chris care, aflat la o vîrstă la care toţi prietenii lui au, dacă nu soţie/soţ şi copii, măcar o relaţie stabilă, are ideea de a face un film (cel de faţă), intervievîndu-şi toate fostele iubite pentru a învăţa cîte ceva despre ce-a mers prost şi, eventual, pentru a reuşi să se „aşeze” şi el, sentimental vorbind.

N-ai cum să nu rîzi de moacele disperate (emo, pe alocuri) ale „personajului principal”, de replicile stupide pe care de multe ori le foloseşte în conversaţiile cu fostele prietene sau de episoadele desprinse parcă din „Dude, where’s my car?” (ca de pildă cel cu sado-masochista). Scenariul e foarte bine scris, aşa documentar cum e el – de altfel, cred că un documentar trebuie să aibă o structură foarte… ficţională, ca să funcţioneze. Însă, personal, deşi am fost la unul dintre cele mai agreabile filme din competiţie, am o reţinere faţă de acest gen de personaje, care, filmîndu-şi propriile experienţe şi „distribuindu-le” unui public larg („showing off”, ar spune unii), nu fac decît să repete o experienţă pe care poţi s-o ai şi acasă, pe monitorul computerului. Sincer, eu încă nu sînt pregătit să consider că toate filmuleţele gen youtube pot deveni filme de cinema. (M.G.) în Foaia transilvană.

Note: Regie: 3, Scenariu: 5, Actori: 4, Public: 5

Anunțuri

Discuție