*
citesti...
Filme, TIFF 2009

Cronici de festival (VII): Traume

Probabil că, la fel ca pe mulţi dintre dumneavoastră, şi pe mine m-ar plictisi un film „pur politic”, care să nu fie în nici un fel „entertaining”. Să spună o lungă poveste, de obicei seacă, nespectaculoasă, despre un eveniment, despre o figură politică, despre un context mai mult sau mai puţin actual. Norocul face ca filmul de faţă să fi găsit o „chichiţă” prin care să atragă şi un public mai puţin… angajat sau, în orice caz, mai puţin interesat de cum arată viaţa în Afganistanul contemporan. Găselniţa nu constă în măiestria regizorală ori actoricească, aşa cum s-a întîmplat, de pildă, în cazul portretului omului politic italian Giulio Andreotti („Il divo”), ci ţine de scenariu. La nivel de intenţie, cel mai bine funcţionează, în mentalul spectatorilor-oameni (formularea e ridicolă, dar intenţionată), decît o poveste sensibilă, despre un copil de cîteva luni abandonat în maşina unui taximetrist, care, deşi îşi doreşte cu disperare un băiat, face tot posibilul s-o găsească pe mama băieţelului, să i-l „restituie”. Găselniţa însă nu garantează şi succesul. Oricît de sensibilă ar fi povestea, pe scenariul scris, şi de subtile aluziile la contextul socio-politic actual din Kabul, regia (şi actorii „îndrumaţi”) pot strica totul. În „Kabuli Kid”, nu strică totul, dar deranjează. Replicile referitoare la cerşetori, cartiere, clădiri şi statutul femeii sînt de multe ori prea accentuate, iar pauzele în care spectatorul ar trebui să le digere sînt prea mari pentru a face povestea „umană” agreabilă. E păcat, dar hai să zicem că, pentru un prim film, se iartă. (M.G.) în Foaia transilvană.

Note: Regie: 4, Scenariu: 4, Actori: 4, Public: 3

Anunțuri

Discuție