*
citesti...
Filme, TIFF 2009

Cronici de festival (VI): Campioni la handbal-viteză

După ce a fost nominalizat la un premiu al Academiei Americane de Film pentru comedia britanică „Full Monty”, italianul Uberto Pasolini a găsit un alt subiect plin de umor pentru un film pe care a ales de data aceasta să îl regizeze. „Machan” spune povestea a 23 de bărbaţi din Sri Lanka, creatorii unei metode ingenioase de a emigra, în cel mai legal mod, în Europa. Povestea este una reală, fapt ce face ca demersul lui Pasolini să fie cu atît mai comic şi spectaculos.

Stanley şi Manoj sînt cei doi prieteni cărora le vine ideea să pună bazele „echipei naţionale de handbal a Sri Lankăi”, pentru a se înscrie la un campionat care machează prietenia strînsă între nemţi şi asiatici. Evident, iniţiativa lor nu are nimic sportiv, cei doi urmărind doar fuga din ţară pentru un scop nobil: ajutorarea rudelor care se zbat într-o sărăcie aproape lucie. Aventurii celor doi se alătură peste 20 de vecini care, tot din motive financiare, vor să „invadeze” Bavaria.

Situaţia aproape absurdă e dezvoltată într-un scenariu impecabil, în care cei doi co-scenarişti alternează momentele de un comic exploziv cu sondările scurte ale lumii sărăciei: ruşinea, ghinionul, tragediile personale, infracţionalitatea etc. Dacă adaugi la toată povestea şi personajele speciale (pungaşul-ghinionist, gigolo-ul amorezat sau „fugarul” familist) scoase din lumea lor şi „plantate” în sol european, poţi înţelege de ce publicul clujean aproape că nu se mai putea opri din cel mai sănătos rîs. (D.I.) în Foaia transilvană.

Note: Regie: 5, Scenariu: 5, Actori: 4, Public: 5

Anunțuri

Discuție