*
citesti...
Filme

Atenţie, pericol de rîs – Supravieţuitorul

Aşa cum a vuit toată ţara, toată presa liberă, neliberă, tabloidă sau netabloidă, comisarul Moldovan s-a întors în ultimul film al septuagenarului (în curînd octogenarului) Sergiu Nicolaescu. La trei ani după involuntar-parodia postrevoluţionară 15, Nicolaescu se întoarce cu un blockbuster produs de MediaProPictures (cu pelicule „tari” la activ – mai ales cele cu Garcea) şi finanţat substanţial de statul român, prin Centrul Naţional al Cinematografiei. Supravieţuitorul a scos din traista CNC, după jurizarea „cu plicurile închise” (parol monşer!), 1.800.000 lei, în timp ce 4, 3, 2-ul lui Mungiu nu a făcut decît 1.150.000 de lei (să sperăm că şi numărul premiilor va fi direct proporţional – asta da glumă!).

Semn că banii au folosit totuşi la ceva e faptul că Supravieţuitorul e evident mai bun decît 15 sau Orient Express, cele două filme cu care Nicolaescu s-a agăţat şi de al treilea mileniu. Imaginea e mai lucrată, păcat însă că au ratat sincronizarea cu sunetul (momentele în care una citeşti pe buze şi alta auzi sunt delicioase). Muzica aproape că merge, însă ceea ce te ţine în sală este jocul execrabil al actorilor (culmea, al actorilor profesionişti!) şi scenariul scris parca de o gaşcă de maimuţe în timpul unui atelier de creative writing.

Să începem cu actorii. Îl avem pe Petr Falc, care-l joacă pe comisarul Moldovan tînăr, dublat de vocea lui Sergiu Nicolaescu. E unul dintre actorii care mai mişcă ceva în front, alături de Jean Constantin (ţiganul Limbă). În rest, crimă şi pedeapsă. Sergiu Nicolaescu e comisarul Moldovan bătrîn, grizonat, cu barbă şi ochelari, cu un joc de parca ar fi intrat deja în rigor mortis, Vladimir Gaitan, în rolul lui Goldberg, recită o serie de replici ca un copil de grădiniţă. Ion Riţiu, în rolul lui Cristian Vasile pare mai convingător, iar Cristi Iacob îşi reface rolul din 15.

Non-actorii, mai exact vedetele glossy de prin Libertăţi, Can-Can-uri şi telenovele, alese pe sprînceană, parcă nici nu contează. Ileana Lazariuc şi Lucian Viziru îşi joacă rolul de telenovelă (dacă merge la Acasă, de ce să nu meargă şi la cinema?!), Loredana e mai crispată decît o păpuşă dezarticulată, iar Cristina Rus oferă cea mai amplă colecţie de zîmbete bovine din istoria cinematografului – nu numai românesc, din păcate.

E adevărat, shakespearian vorbind, că „lumea e o scenă şi toţi suntem actori”. Dar cînd bătrînul Will se împreunează cu mentalitatea de de colhoz, pot naşte monştri, cum se vede şi în Supravieţuitorul. Evident, actorii profesionişti sau de ocazie se pot plînge că n-au avut ce juca. E şi asta drept, scenariul fiind, aşa cum spuneam mai sus, partea cea mai slabă a filmului. Dialogurile sunt mai mult decît plictisitoare, sunt de-a dreptul stupide, mai ales atunci cînd conţin şopîrle sexuale… că de, a ajuns şi Sergiu Nicolaescu la vîrsta maturităţii sexual-cinematografice. În sala de la Arta au stîrnit hohote de rîs mai ales replicile care dădeau într-un postmodernism involuntar. De exemplu, după un dialog focos, dar banal între George Mihăiţă (Haral) şi Vladimir Gaitan (Goldberg), unul dintre mafioţi spune vădit iritat: „Tu nu-ţi dai seama că avem un dialog complet idiot?”. Sublim, nu? Şi cum o dată nu e de ajuns, şi Ileana Lazariuc (Zarada), după ce se dezbracă, îmbracă, hîrjoneşte cu Latino-Lover-ul Viziru (Cristian Vasile) îi aruncă foarte serioasă acestuia un „Hai gata, că am devenit deja siropoşi!”. Hohote de rîs instantanee. Oricum, ai putea face un concurs de „cele mai amuzante replici ever” numai din prostiile pe care trebuie să le debiteze Loredana (Lori) sau Ileana Lazariuc.

Poate că vreţi să ştiţi şi povestea, destul de alambicată, dar simplă. Comisarul Moldovan a făcut puşcărie, politică!!! bineînţeles, la închisoarea Făgăraş (cunoscătorii vor recunoaşte imediat închisoarea de la Sighet). Acolo a fost terorizat de un rus, starostele închisorii, care-şi obligă deţinuţii la ruletă rusească (faza cu ruleta rusească e aşa, un fel de brodaj cu secvenţe din Intacto şi The Deer Hunter, dar asta nu se pune). După ani şi ani, acelaşi comisar e „undeva în Europa” mai exact la Praga, deşi există şi imagini filmate la restaurantul Reduta (tot de pe undeva, de prin Europa, nu-i aşa?). La Casino-ul unde se ţine „ineditul” concurs de ruletă rusească regulile sunt făcute de Goldberg, veche cunoştinţă a Comisarului, condus din umbră de bătrînul fost director de închisoare. Cam jumătate din populaţia oraşului de „undeva în Europa” pare să fie românească, născută şi crescută pe străzile Bucureştiului. Dar asta nu contează, e doar ficţiune. Şi străinii din oraşul de „undeva în Europa” vorbesc tot o engleză cu accent de Dîmboviţa. Dar nici asta nu contează. Ce contează e că Sergiu Nicolaescu a declarat, la premieră, că „Nu cred că mai fac un „Comisar”, m-am văzut şi acuma şi cred că e bine să-l opresc. Pot să fac alte subiecte cu Petr Falc şi actori tineri„. Oricît m-ar bucura o veste ca asta, nu pot să-mi închipui ce înseamnă că nu va mai fi un Comisar Moldovan, după finalul Supravieţuitorului.

Anunțuri

Discuție

3 gânduri despre &8222;Atenţie, pericol de rîs – Supravieţuitorul&8221;

  1. prima data cand am citit, am crezut ca joaca peter falk si mi-am zis… oau!
    se pare ca nu…petr falc?
    apoi…
    stai mai omule, ca ma induci in o… eroare. nu e ruleta ruseasca, e ruleta ruseasca incrucisata. explica si tu in ce consta noul, ineditul, fata de dragul de vanator…
    apoi… film cu lucian viziru, cristina rus si alte etcuri? :D:D:D
    apoi, nesincronizarea sunet-imagine… nu ai vazut grindhouse? poate asta a urmarit si nenea sergiu, nu? ceva (d)efecte prin care sa dea o aroma de vechi filmului… nu? 😀
    apoi: de unde stii tu ca e inchisoarea de la sighet?

    nu am vazut filmul asta… mare mirare. si, la ce impresie ne faci tu pe blog, nici nu cred ca o sa il vad…
    mai, mai…

    ai vazut apocalypse now?:D

    Scris de lethea | Aprilie 11, 2008, 9:38 pm
  2. Si se mai intreaba lumea de ce nu exista muzica in filmul romanesc… Pai, pentru ca nu exista muzica in muzica romaneasca! (Cris, Lori, Vizirule, Lazariuco, ma refeream fix la voi, daaaaaa?)
    In orice caz, ar fi nedreptatea de pe lume daca sinii Patrulesei n-o sa ia un Gopo pentru debut! (in cinema, normal, ca in TV ar trebui sa li se decerneze un trofeu pentru intreaga activitate…)

    Scris de Mihai | Aprilie 12, 2008, 3:00 pm
  3. mai e ceva esential de remarcat: si anume ca scenaristul Nicolaescu plagiaza la greu doua povestiri de Mircea Cartarescu: Zaraza si Ruletistul. Zaraza e din „de ce iubim femeile?” si ruletistul este din „nostalgia”.

    Scris de horia | Octombrie 2, 2008, 3:17 pm

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: